Pana acum ceva timp nici nu visam ca voi avea treaba cu anvelopele. Este atat de simplu sa te urci in masina pentru a merge unde ai nevoie, dar cat de importante sunt anvelopele.
Alegerea anvelopelor
Cand am afla ca anvelopele se impart in doua categorii, de iarna si de vara nu am inteles de ce nu putem merge cu aceleasi anvelope. Se stie ca profilele anvelopelor de iarna este diferit de profilul anvelopelor de vara. Pe langa aceasta difera si calitatea cauciucului.
In perioada de vara, atunci cand este cald si asfaltul se incinge cauciucul se inmoaie mai usor crescand foarte mult uzura anvelopelor. Pentru asta anvelopele de vara sunt fabricate dintr-un cauciuc mai dur..
Nu putem folosi cauciucurile de vara pe timp de iarna pentru ca devin prea rigide, scazand aderenta pe suprafata carosabila. Avem chiar si anvelope impartite pe patru sezoane.
Teoretic aceste anvelope pot fi folosite in orce anotimp, dar randamentul lor este mai scazut, decat cele destinate respectivului anotimp. Soferii mai comozi pot folosi anvelope destinate celor patru anotimpuri si atunci nu le mai schimba mereu.
Profilul anvelopelor
Profilul anvelopelor este factorul de baza al aderentei al anvelopelor pe suprafata carosabila. Cea mai buna aderenta este asigurata de anvelopele cu un disigne asimetric.
Cu cat mai adancu sunt canelurile, cu atat creste manevrabilitatea pe carosabilul umed. De multe ori anvelopele sunt inscriptionate cu „Aqua” pentru a sublinia ca aceste anvelope au o mai buna aderenta pe asfalt umed.
Pentru carosabilul uscat intalnim anvelopele care au inscriptionat un „V”. Desi sunt destinate unor tipuri de carosabil diferit ambele tipuri de anvelope sunt destinate antimpului cald cand avem si ploi si perioade uscate.
Am aflat deci ca avem anvelope de iarna si anvelope de vara. Prima care se pune este daca intradevar este necesara schimbarea anvelor deja existente.
Anvelopele de iarna sunt fabricate dintr-un cauciuc mai moale. In timpul rularii pe timp de vara cauciucul se inmoaie mai usor crescand foarte mult uzura anvelopelor.
Pentru anvelopele de vara se foloseste un cauciuc mai dur. Asa se face ca ele devin mai rigide si scade aderenta pe suprafata carosabila.
Anvelopele au o durata de viata,conditionata de caracteristicile tehnice, cat si de condiriile de functionare. Proprietarul unei masini poate influenta uzura prematura a anvelopelor, schimband conditiile de functionare ale acestora.
Uzura prematura
Un factor principal in uzura prematura este considerat condusul agresiv. Plecarile in tromba, franarile puternice si curbele luate cu viteza pe asfaltul uscat pot reduce chiar si cu o treime durata de viata a unui cauciuc, daca se face in mod constant.
Desigur sunt mai multi factori de uzura a pneurilor am subliniat felul cum conducem pentru a vedea ca si noi le putem uza prin comportamentul nostru. Ca exemplu avem:
- purtarea unui singur set de cauciucuri tot timpul anului;
- alegerea necorespunzatoare a cauciucurilor;
- dereglarea directiei;
- cumpararea cauciucurilor din locuri neautorizate.
Avem foarte multe de invatat despre pneuri si sincer cred ca ma voi apuca sa studiez putin mai amanuntit acest domeniu. Acum va doresc o zi buna si va promit sa ne revedem curand.